Hypnose beskrives ofte som en ændret bevidsthedstilstand. En tilstand hvor man er mere fokuseret med indre oplevelser end de ydre oplevelser. Hvilket de fleste har prøvet når man dagdrømmer, og derved primært koncentrerer sig om de billeder, lyder og følelser man har. Det samme har de fleste oplevet lige inden de falder i søvn. Personligt har jeg fundet ud af, at jeg lige inden jeg falder i søvn hører jeg musik i mit hoved, og det sker selvom der ikke bliver spillet musik i mit soveværelse når jeg skal sove (Det gjorde der til gengæld da jeg var barn). For at gå i hypnose er du nødt til at gå fra ydre opmærksomhed til indre opmærksomhed, og det er primært den funktion alle induktioner af trance har.

Jeg har ofte oplevet folk, der var lidt bange for at prøve selvhypnose på egen hånd, af frygt for at de ikke ville vågne igen. Hertil må jeg sige at der er tale om en tilstand, der eksisterer naturligt i kroppen, og fremkommer naturligt i løbet af dagen. Du vil ALTID kunne vågne fra selvhypnose. Man kan sagtens være i hypnose og vågne ved en velkendt lyd, af f.eks. en banken på døren. Du kan med andre ord stole på at dit ubevidste sind nok skal gøre dig opmærksom på omgivelserne, hvis det er påkrævet.

De fleste selvhypnoseteknikker gør brug af forslag, som stilles inden selve hypnosen, som underbevidstheden så kan bearbejde. Hertil vil jeg gerne opstille nogle generelle regler. Så du får mest muligt ud af de forslag du stiller din underbevidsthed:

  • Underbevidstheden forstår ikke negationer. Med andre ord, hvis jeg siger "Du skal ikke tænke på en blå banan", så vil din underbevidsthed med garanti tænke på en blå banan. Måske ikke særlig længe, men den er nødt til at forestille sig en blå banan, for at vide, hvad den ikke skal tænke på. Derfor skal dine forslag stilles som noget du gerne vil, frem for noget du ikke vil. Istedet for "Jeg vil ikke ryge mere" så brug "Jeg vil være røgfri".
  • I tråd med den forrige regel, så brug hen imod motivation fremfor væk fra motivation. "Jeg vil stoppe med at spise så meget" vil være mindre effektivt end "Jeg vil spise sundt, og indtager mine måltider tre gange om dagen, i små mængder". Kan du se ideen? Hvis du vil fjerne en hovedpine med selvhypnose skal du undgå "Når jeg vågner fra hypnosen vil min hovedpine være væk", i stedet skal du bruge noget i retningen af: "Mit hoved føles bedre og bedre, det er roligt og afslappet, og en afslappende følelse breder sig mens jeg er i hypnose, og forbliver der når jeg er vågnet"
  • Brug altid nutid, i stedet for at sige "I morgen får jeg det bedre", så sig "I morgen har jeg det bedre". Det fremmer effekten hvis du virkelig tænker dine forslag. Sig dem, hør dig selv sige det i dit hoved, forestil dig hvordan du ville være, hvis det gik i opfyldelse.
  • Sæt en tidsgrænse, selvom du skal bruge nutid og forestille dig at du kan det, du ønsker, ved din underbevidsthed godt, at der er nogle ting du ikke kan bare i løbet af en nat. Find derfor et mål og fastsæt en realistisk tidsgrænse.
  • Foreslå handling ikke evne til handling. I stedet for at foreslå "Jeg har evnen til at danse godt" så sig "Jeg danser godt, med rytme og lethed".
  • Vær specifik. Undgå at arbejde med alle dine mål på samme tid, brug i stedet din tid på én ting ad gangen, indtil du føler at du har opnået det du ville på det område. Først der er det tid til at gå videre. Hold dit sprog simpelt, som om du talte til en klog 10 årig.
  • Brug gerne tillægsord, der sætter følelser og billeder i gang i dit sind. Såsom: dejligt, spændende, flot, lækkert, osv.
  • Gentag! Din underbevidsthed lærer gennem gentagelser. Når du gentager den samme ting bevidst mange gange, vil du til sidst kunne udføre den, mens du tænker på noget andet. Når du har nået det punkt, mestrer du færdigheden på et ubevidst plan. Derfor, gentag dine sceancer med selvhypnose. Du kan sagtens have det samme forslag i en måned eller mere. Emil Coué sagde altid inden han skulle sove "Every day in every way, i am getting better and better" svarende til "Hver dag og på hver en måde har jeg det bedre og bedre"

Med disse regler i (under)bevidstheden, kan du stille dig selv meget bedre forslag. Derfor kan du nu vælge en teknik. Personligt vil jeg anbefale dig at starte med Betty Ericksons selvhypnoseteknik.